Oplossing van dwanggedachten

Veel mensen lijden aan dwanggedachten, intrusies en/of compulsies. 

Voorbeelden van dwanggedachten zijn:

  • Ik ben altijd ...... (alleen, de pineut- echt waar!, pispaaltje) 
  • Ik ben vies
  • Ik moet alles ..... (doen, controleren, schoonmaken etcetera)
  • Ik mag geen ..... (handen geven, ... bezitten)
  • Iedereen is tegen .....(mij....)
  • Ik krijg nooit ..... (werk, een vriend, een man, vriendin, kinderen)
  • Ik heb altijd ..... (pech)
  • Ik heb constant .... (liedjes in mijn hoofd, gedachten en nooit eens rust)
  • Ik loop naar buiten en ga weer terug om het gas te controleren, ik weet dat het uit staat, maar ik moet het doen.
  • Ik heb angst voor …… (spinnen, mensen, straten etc.)
depressief_med_hr-2
  • Ik controleer het gas elke 5 minuten, de ramen, of de auto er nog staat..
  • Ik word besmet
  • Ik wil iemand iets aandoen, maar dat is alleen maar de gedachte, ik wil het niet echt.
  • Ik moet tellen, kleuren noemen
  • Etcetera...

Waarom helpt het niet om anders te denken?

In de psychotherapie adviseren ze ons om zelf een moment te kiezen waarop we de dwanggedachten er laten zijn. Dan hebben we zelf de controle weer. Het nadeel hiervan is dat we op een later moment angstig worden voor het verlies van de controle en dan hebben we er weer één dwanggedachte bij gekregen. Angst en controle werken op elkaar in als een wip. Breng je de ene omlaag, gaat de andere omhoog. En dat leidt weer tot het tegengestelde effect. Wat ik veel hoor is dat de cliënten tegen hun (psycho)therapeut zeggen dat de dwanggedachte weg is, uit angst voor (extra) medicatie. Deze wordt dan voorgeschreven omdat de klachten erger geworden zijn en de dwanggedachten beter te kunnen onderdrukken. We krijgen dan een nieuwe angst erbij omdat we proberen onze dwanggedachten te controleren. 

Vooral de cognitieve gedragstherapie die alom wordt geadviseerd blijkt de niet de oplossing voor dwanggedachten te zijn.

Balans onder alle omstandigheden

Respect voor jezelf en de ander is het sleutelwoord en ook de basis voor de oplossing van dwanggedachten

Er drukt te veel gewicht op onze schouders door alle verantwoordelijkheden die we dragen. Door deze last te verminderen hebben we minder stress. Meestal voelt iets te zwaar doordat we dingen als waarheid beschouwen en daar niet vanaf willen wijken. Ons gevoel weet dat dit niet klopt maar ons verstand is sterker en blijft bij zijn standpunt. Dit veroorzaakt stress en als later blijkt dat ons verstand geen gelijk had, kunnen we dat als zeer schokkend ervaren. Je hoort mensen dan zeggen dat ze zo’n situatie ziekmakend vinden en dat kan letterlijk zo zijn.

web-format-stress-release_med_hr

Paperback Stress Release, de Snelste manier.

Gemakkelijk en snel te leren en toe te passen.

Veel zinvolle informatie

Duidelijke uitleg met foto's en illustraties

Voor iedereen fysiek toepasbaar

Het boek Stress Release, de snelste manier. In onze webwinkel.

Cursus filosofie?

Ik zie cognitieve gedragstherapie als een verkorte cursus filosofie die kort gezegd als volgt werkt: onze dwanggedachte is een “Ik moet alles controleren want het huis kan afbranden"-gedachte. Wij weten zelf ook dat het zinloos is om deze gedachte voortdurend te hebben. Bij cognitieve gedragstherapie leren we dat we er niet aan hoeft te denken, er zijn geen beren op de weg. De methode die je dan gebruikt heet RET, Rationeel Emotieve Therapie of ook wel Rationele Effectiviteits Training. 

En is onze dwanggedachte nu weg? Nee, die komt gewoon weer net zo snel terug als voorheen. Dat komt omdat we proberen de lastige gedachte weg te denken. Maar dat gaat niet! Hooguit stellen we de gedachte even uit en gaan we proberen er gedachten tegenin te zetten. Het resultaat is dat we een zeer vermoeid hoofd krijgen en nog meer dwanggedachten. Uiteindelijk komen er angsten tevoorschijn. 

We willen onze angsten onder controle houden en dat zorgt weer nieuwe dwanggedachten. We verliezen zo langzamerhand de controle over onze gedachten en het worden steeds meer. De vermoeidheid begint toe te nemen en we verliezen het gevoel dat we de controle hebben. Dit geeft weer nieuwe dwanggedachten en de cirkel begint weer opnieuw.

Onze therapie in het kort

Voor de oplossing van dwanggedachten en/of handelingen passen wij twee systemen toe: de therapie en het ontladen van de stress op verschillende niveau's:

1. Lichamelijk. Je gaat trillen. Net zoals een dier dat doet nadat het is ontsnapt aan een aanval van een roofdier.

2. Geestelijk. Je krijgt les in hoe trauma’s, ziekte en genezing werken. 

3. Psychisch. Je gaat elke angst omzetten in boosheid en later in verdriet. 

4. Spiritueel. Je gaat begrip, inzicht en wijsheid aanbrengen in je leven.

5. Somatisch. Je gaat de spanning in je zenuwen er zelf eruit halen en daarna herstel je op eigen kracht.

6. Actie. Je gaat je leven anders. inrichten. Als je niet anders gaat doen dan je voorheen deed, dan blijf je ziek.

 

De 7 fasen van een dwanggedachte:

1. Een gevoel maakt zich kenbaar en het is niet prettig.

2. De aanval van de gedachte(n)

3. Interactie met de gedachte(n)

4. Instemmen met de gedachte(n)

5. Verslagen door de gedachte, je kan je er niet meer tegen verzetten

6. Passie of obsessie. De gedachte wordt één met de persoon.

7. De handeling is afgewerkt, er dient zich een nieuwe aanval aan.

Hieraan zien we dat als we instemmen met het uitvoeren van de gedachte, we verloren zijn. Er is geen weg terug. In tegenstelling tot onze therapie stelt de psychotherapie juist voor om in te stemmen met de gedachte. 

Het heeft geen nut om in te stemmen met onze dwanggedachte, want dan komt er weer een nieuwe dwanggedachte. Een gedachte komt niet zomaar op. Er is eerst een gevoel dat heel erg vervelend is. Het verstand wil dat gevoel oplossen en dan begint de aanval van de gedachte(n). De oplossing zit niet in het stoppen die gedachte of niet aan de gedachte denken, dat is een strijd die we verliezen! We kunnen niet winnen van ons eigen verstand met ons verstand! We kunnen wel winnen met ons gevoel. Los de aanval met je gevoel op en de aanval van de gedachten stopt uiteindelijk vanzelf. Pas als je gevoel is geneutraliseerd, is er geen gedachte meer. 

Al het denken komt voort uit een gevoel.

Een eenvoudig voorbeeld:

Eerst voel je dat je honger hebt, dan ga je denken over wat je wilt eten. (Het kan natuurlijk ook andersom. Eerst denk je dat je honger hebt en dan ga je eten, maar dan wordt je snel heel dik.)

Traumatische ervaringen

Vaak zien we dat mensen met dwanggedachten of -handelingen eerder traumatische ervaringen hebben gehad. Die ervaringen komen ineens naar boven, ze willen opgelost worden. De hersens worden ouder en willen de ellende verwerken. 

Het gebruiken van drugs kan traumatische ervaringen die we hebben weggestopt ook naar boven laten komen.  

In de loop van de tijd ontdekken we dat het doen van bepaalde handelingen of hebben van bepaalde gedachten ons helpen om de spanning kwijt te raken. Maar deze handelingen zorgen er juist voor dat we doorgaan met het opwekken van meer spanning. Uiteindelijk klapt onze geest in elkaar en zitten we met de meest bizarre gedachten of handelingen die we ons maar kan voorstellen. 

Door de traumatische ervaringen op te lossen, komt er weer ruimte in je hoofd en zit je ook niet meer vast in de gedachte. In deze gedachte zit vaak een extreme angstcomponent in. Dit heeft alles te maken met de traumatische ervaring(en). 

 

Ik heb een heel gelukkige jeugd gehad. Echt waar!

Soms denken mensen dat ze niet iets bijzonders hebben meegemaakt, maar dat blijkt meestal een verkeerde interpretatie te zijn van de situatie. Soms staan we een tijd lang onder spanning door bijvoorbeeld een moeder of vader die heel angstig is of een broer of zus die veel aandacht nodig heeft. Wij blijven telkens met onze pijn alleen achter. De situatie blijft zich maar herhalen. Dat is op den duur ook heel traumatisch. 

Of iemand verraadt ons, het voelt als een steek in onze rug. We zagen het niet aankomen. Dat is een acute traumatische ervaring. Of we verliezen ineens onze moeder, vader, partner, kind of opa/oma waar we heel veel van houden.    

Depressie en dwanggedachten gaan vaak samen

De meeste mensen die last hebben van dwanggedachten, hebben regelmatig een depressieve of sombere stemming die wel maanden kan duren. De basis van dwanggedachten is een somber gevoel die deze gedachten uitlokt. 

Door met je gevoel aan de slag te gaan kun je jezelf genezen. Hoe je moet werken met je gevoel is een combinatie van ervaren en leren.

De oplossing voor dwanggedachten

Voor de oplossing van dwanggedachten moet het verstand eerst meer vertrouwen gaan krijgen in het gevoel. Hiervoor moet je eerst sterker in je Zijn gaan staan. 

Aarden, of beter gezegt: echt ontspannen.

Aarden doe je al als je je handen naast elkaar op je buik legt, niet op elkaar. Je ademt vanuit je middenrif naar je buik en je probeert je borst niet te bewegen. In het begin zal dat wel gebeuren, dat is een verkeerd aangeleerde ademhaling. De borstademhaling is niet natuurlijk. Kijk maar naar een baby, die ademt alleen vanuit de buik. Een baby hoeft geen angst te hebben zeker? Hij kan zich niet verdedigen of terugvechten. Overgave is het enige dat een baby kan doen om het te overleven. Hij denkt niet, hij gaat voelen en aarden. 

Ademen naar je buik gaat niet meer?
Als mensen eenmaal heel heftige ervaringen hebben gehad dan kan het middenrif zich niet meer ontspannen. Je wordt kortademig en daarvan krijg je meer stress. Het gevolg daarvan is dat er nog meer spanning ontstaat. Door deze spanning ga je slecht slapen, waardoor je overdag weer minder goed functioneert. Door de oefeningen van Stress Release te doen laat je de spanning los, slaap je beter en functioneer je beter. 

In het westen hebben we de opvatting dat dun zijn en hoog in de borst ademen mooi is. Maar het is een houding waardoor je veel spanning vasthoudt. Een buikademhaling is heel natuurlijk en met een beetje hulp van mij, kun je dat ook. Thuis doe je de oefeningen vervolgens elke dag, het vraagt slechts 10-15 minuten. Het geeft je veel energie terug. 

fotolia_63534028_xs_med_hr-4

Start met Stress Release, tril je spanning eruit!

Boek Stress Release, De snelste manier.

Dwanggedachten zijn gekoppeld aan een heftige emotie of angst

Zolang de angst er nog is, blijft de gedachte terugkomen. Het is een noodprogramma van het verstand om ons te helpen. Dat noodprogramma is vaak al heel vroeg in ons leven in ons verstand terecht gekomen. Bijvoorbeeld toen we moesten leren rekenen of iets doen waar we geen zin in hadden. Sommige ouders leggen dan heel veel druk op hun kind, zodat hij/zij vanzelf angstig wordt om iets te leren. De opmerkingen blijven dan hangen als een soort programma. 

De angst van de ouders wordt overgebracht op de eigen kinderen. Dit gaat zo generaties lang door. Probeer als ouder dan ook om zo snel mogelijk je eigen angsten op te lossen. Het is niet eenvoudig maar angsten doorgeven is ook niet goed. 

 

Mijn eigen ervaring met dwanggedachten

Ik ben er zelf achter gekomen hoe dit gedaan moet worden. Ik was in totale rust en kreeg ineens een liedje in mijn hoofd dat niet uit te zetten was. Vergelijkbaar met angsten, dwanggedachten en  -handelingen die blijven komen. Ik ben gaan puzzelen om uit te vinden hoe het in elkaar zit. 

Ik kreeg daar een idee over en dat ben ik het gaan uitwerken. Er volgden 10 stappen uit. Die ben ik vervolgens heel voorzichtig gaan uitvoeren. Alles liep vanzelf en ineens was het liedje weg uit mijn hoofd. Dit was in 2009 en sindsdien ben ik heel langzaam anderen gaan helpen met het eruit halen van terugkerende gedachten en liedjes. 

Ik ben begonnen met mensen die al heel veel rust hadden. Later heb ik de groep mensen uitgebreid omdat ik merkte dat het niets uitmaakt hoeveel rust je in je hebt. Ik heb bij mijzelf steeds meer gedachten eruit gehaald. Zodra er rust in je lijf komt, ontdek je dat je steeds dezelfde gedachten hebt. Het is wel even wennen als het stil is en blijft in je hoofd. Pas als ik iets wil, begint het verstand weer. Het scheelt enorm veel energie en mijn gedachten worden ook steeds ordelijker. Het belangrijkste wat het mij heeft gegeven is dat ik veel meer ben gaan genieten van mijn leven. 

Hoe haal je een liedje uit je hoofd, door ze er uit te trekken. Iedere psycholoog zal zeggen, dat kan écht niet. Het kan echt wel, als je maar rust hebt. Dan kan je ALLES.